نحوه یافتن سود ناخالص: تعریف ، محاسبه و فرمول
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

به عنوان یک صاحب مشاغل ، یکی از مهمترین عواملی که شما باید برای آن نظارت کنید ، سودآوری شرکت شما است. سود پولی است که از طریق فعالیت های تجاری خود می گیرید. این هدف از هر مشاغل است که سود آنها باید در طی یک دوره زمانی رشد کند. بنابراین ، برای دانستن سلامت و موفقیت در تجارت خود ، مهم است که بدانید چگونه می توانید سودآوری را ارزیابی کنید. دو نوع سودآوری وجود دارد که می توانید برای یک تجارت نظارت کنید. سود ناخالص و سود خالص.

سود ناخالص چیست؟

تولید یا تولید کالاهایی که تجارت به فروش می رساند شامل هزینه ای است که از آن به عنوان هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) یاد می شود. تفاوت بین کل درآمد فروش شما و COG هایی که خرج کرده اید سود ناخالص تجارت شماست. لازم به ذکر است که فروش "کل" فقط به فروش کالاهایی که تولید شده اند اشاره دارد و نه فروش هر یک از دارایی هایی مانند تجهیزات یا ساختمانها.

فرمول سود ناخالص چیست؟

فرمول سود ناخالص تفاوت بین کل درآمد فروش و COGS است.

فرمول سود ناخالص:

سود ناخالص = کل درآمد فروش - هزینه کالاهای فروخته شده

در این فرمول سود ناخالص ، کل درآمد فروش پولی است که تجارت با فروش کالاهای خود در دوره زمانی مشخص انجام داده است. هیچ کسری از این درآمد کل فروش وجود ندارد. COGS یا هزینه کالاهای فروخته شده هزینه مستقیم است که برای تولید کالاها متحمل شده است. این هزینه شامل کار ، هزینه های کار ، مواد ، مواد ، ذخیره سازی و استهلاک است. این شامل بازاریابی یا هزینه های اداری متحمل نشده است.

به عنوان نمونه ، اجازه دهید سود ناخالص را برای شرکتی که در حال ساخت فنجان های کاغذی بوده است محاسبه کنیم. ما باید سود ناخالصی را که این شرکت برای سال مالی ایجاد کرده است محاسبه کنیم. ما ابتدا درآمد فروش شرکت را از طریق فروش فنجان های کاغذی برای سال محاسبه می کنیم و می دانیم که 30،000 دلار است. هزینه تولید فنجان های کاغذی از جمله مواد ، نیروی کار ، سربار و ذخیره سازی برای مدت زمان مشابه 15000 دلار است. بنابراین ، ما از فرمول سود ناخالص استفاده می کنیم:

سود ناخالص = کل درآمد فروش - هزینه کالاهای فروخته شده

کل درآمد فروش = 30،000 دلار

هزینه کالاهای فروخته شده = 15000 دلار

سود ناخالص = 30،000 دلار - 15،000 دلار = 15،000 دلار

بنابراین ، سود ناخالص شرکت برای سال مالی 15000 دلار است

چگونه می توان حاشیه سود ناخالص را محاسبه کرد؟

حاشیه سود ناخالص معیار دیگری است که برای بیان سودآوری شرکت مهم است. به عنوان درصد بیان می شود. حاشیه سود ناخالص نیز به عنوان سود ناخالص گفته می شود

فرمول حاشیه سود ناخالص:

حاشیه سود ناخالص = [(کل درآمد فروش - هزینه کالاهای فروخته شده)/کل درآمد فروش] x 100

برای مثال شرکت جام حذفی ما حاشیه سود ناخالص را به شرح زیر محاسبه می کنیم:

کل درآمد فروش = 30،000 دلار

هزینه کالاهای فروخته شده = 15000 دلار

حاشیه سود ناخالص = [(کل درآمد فروش - هزینه کالاهای فروخته شده)/کل درآمد فروش] x 100

حاشیه سود ناخالص = (30،000 دلار - 15،000 دلار)/30،000 $ x 100 = 50 ٪

بنابراین ، می توان گفت که پنجاه درصد از کل درآمد فروش پس از کسر هزینه کالاهای فروخته شده باقی مانده است.

چرا سود ناخالص مهم است؟

هدف نهایی هر مشاغل سودآوری و کسب درآمد از تولید آنها است. برای سودآوری ، شرکت باید بتواند کالاهای خود را با مبلغی که بیش از هزینه ای است که برای تولید آنها ایجاد می کند ، بفروشد. از نظر حسابداری ، این سود ناخالص است.

اگر سود ناخالص و بنابراین حاشیه سود ناخالص در حال کاهش است ، این بدان معنی است که شرکت سودآوری کمتری دارد. حاشیه سود در حال سقوط به مدیریت می گوید که آنها باید هزینه تولید کالاهای فروخته شده را برای افزایش حاشیه سود ناخالص کنترل کنند. این سازمان ممکن است مجبور شود خط مشی خرید خود را به آن بپردازد و قیمت گذاری خود را دوباره مذاکره کند. آنها همچنین ممکن است مجبور باشند هزینه های سربار و هزینه های کار خود را در اختیار داشته باشند یا کارآیی را بهبود بخشند.

از طرف دیگر ، سود ناخالص در حال کاهش می تواند نشان دهد که شما کالاهای خود را با قیمتی می فروشید که برای شرکت برای سود کافی بسیار پایین است. بنابراین ، ممکن است مدیریت برای سودآوری بیشتر قیمت خود را تغییر دهد.

تفاوت بین سود خالص و ناخالص چیست؟

سود ناخالص

سود خالص

تعریف

سود ناخالص تفاوت بین کل درآمد فروش و هزینه تولید کالاهای فروخته شده است. به عبارت دیگر ، این میزان درآمدی است که پس از پرداخت هزینه های مستقیم و هزینه های مربوط به ساخت محصول باقی می ماند. این هزینه تولید کالا شامل کار ، هزینه های کار ، مواد ، مواد ، ذخیره سازی و استهلاک است اما شامل بازاریابی ، هزینه های اداری و سایر مبلغ شرکت برای پرداخت آن نیست.

سود خالص مبلغی است که پس از پرداخت شرکت نه تنها برای هزینه تولید کالا بلکه برای بهره ، مالیات و سایر هزینه های عملیاتی در مدت زمان معین پرداخت می شود. وقتی این مبلغ منفی باشد ، آن را ضرر خالص نامیده می شود و نه سود خالص.

فرمول

سود ناخالص = کل درآمد فروش - هزینه کالاهای فروخته شده

فقط شامل هزینه هایی است که مستقیماً با تولید کالا در ارتباط است

سود خالص = سود ناخالص - هزینه ها

همچنین هزینه های ثابت دیگری را که شرکت باید تحمل کند مانند بهره ، حقوق ، هزینه های اداری و غیره را شامل می شود.

هدف، واقعگرایانه

برای تعیین تفاوت بین هزینه ها و درآمد ، یعنی سودآوری

برای تعیین عملکرد

کاربرد

هزینه ها را کنترل کرده و قیمت مناسب را تعیین کنید

عملکرد کلی شرکت را مطالعه کنید

قابلیت اطمینان

می تواند برای تعیین و کنترل هزینه های تولید مورد استفاده قرار گیرد اما برای تصمیم گیری مالی کلی قابل استفاده نیست

با توجه به سلامت مالی کلی شرکت برای تصمیم گیری های مدیریتی بسیار مهم است

تراز اعتباری

موجودی اعتبار حساب تجارت است

موجودی اعتبار حساب سود و زیان کلی است

بزرگترین تفاوت بین سود ناخالص و سود خالص در این است که سود خالص شامل سایر هزینه هایی است که شرکت مانند هزینه های اداری ، بازاریابی ، عمومی و غیر عامل متحمل می شود. این هزینه ها را می توان هزینه های ثابت نامید زیرا با گذشت زمان متفاوت نیست. به آنها هزینه های غیرمستقیم نیز گفته می شود. برخی از نمونه های این هزینه ها شامل بازاریابی ، تبلیغات ، استهلاک ، استهلاک ، حق الزحمه ، اجاره تجهیزات ، بهره وام های گرفته شده ، بیمه ، مالیات ، اجاره ، خدمات ، اشتراک ها و حقوق است. هزینه های ثابت یا غیرمستقیم برخی از پرداخت های اضافی است که یک تجارت انجام می دهد که به طور مستقیم با هزینه تولید کالاهای فروخته شده مرتبط نیست اما برای اداره تجارت ضروری است. بنابراین ، کاملاً ممکن است که یک شرکت بتواند سود ناخالصی کسب کند ، اما پس از پرداخت هزینه های ثابت ممکن است به جای سود خالص ، ضرر خالص را ایجاد کند.

بنابراین ، سود خالص یک شرکت یک شماره دقیق تر است تا به شما بگوید تجارت شما چقدر سودآور است. سود خالص خوب نشان می دهد که این شرکت از سلامتی خوبی برخوردار است و در واقع درآمد کسب می کند. این تعداد مهمی برای سرمایه گذاران و موسسات مالی برای ارزیابی سلامت مالی شرکت است. این به وضوح به شما می گوید که شرکت پس از پرداخت تمام حق الزحمه و صورتحساب خود ، چقدر پول نقد در دست داشته است.

gross profit in P&L account

سود ناخالص و سود خالص گزارش حساب سود و زیان

به هزینه های خود و همچنین سودآوری توجه داشته باشید!

برای اطمینان از موفقیت مالی و سلامت شرکت خود ، باید سود ناخالص و سود خالص را تا حد امکان محاسبه و نگه دارید. یک نرم افزار خوب مدیریت کسب و کار مانند TallyPrime این کار را برای شما بدون زحمت انجام می دهد.

    صرف نظر از اینکه شما یک تجارت بزرگ یا کوچک هستید ، سود ناخالص و خالص دو شماره مهم برای محاسبه و نظارت از طریق نرم افزار مدیریت تجارت خود است



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: